Perinteisen leikin alue

”Keinuja, liukumäki ja kiipeilyteline täytyy olla. Ja hiekkakakkujentekopaikka.”

Perinteisen leikin alueeseen voidaan laskea kuuluvaksi keinut, liukumäki, hiekkalaatikko ja kiipeilyteline. Kun leikkivälineitä valitaan, tulee huomioida paitsi ympäristön ja alustan esteettömyys, myös itse leikkivälineiden soveltuvuus erilaisille käyttäjille.

Markkinoilla on olemassa erilaisia välineitä ja ratkaisuja, joiden avulla voidaan mahdollistaa liike- ja leikkikokemus kaikille puiston käyttäjille:

  • Keinuja löytyy perinteisten mallien lisäksi selkänojallisena.
  • Pesäkeinu mahdollistaa monen lapsen samanaikaisen keinumisen ja keinumisen makuuasennossa.
  • Liukumäkiä löytyy myös metrin levyisenä, jolloin laskeminen aikuisen kanssa mahdollistuu.
  • Hiekkalaatikon yhden reunan korottaminen mahdollistaa pyörätuolinkäyttäjän omatoimisen siirtymisen hiekkaleikkeihin tai korotettuun reunaan voi tarvittaessa nojata.
  • Kiipeilytelineiden malleissa ja vaativuustasoissa on paljon valinnanvaraa. Kiipeilyseinän voi asentaa vaikkapa 30 asteen kulmaan, jolloin ”kiipeilyä” voi harrastaa lähes makuuasennossa.

Perinteisen leikin leikkivälineitä voidaan yhdistää esimerkiksi tiettyyn puistossa käytettyyn tarinaan, eikä niiden tarvitse jäädä ns. mielenkiintoisen leikkialueen ulkopuolelle. Alueeseen voidaan hyvin yhdistää myös luontomateriaaleja.

Leikkialueen sisäinen erottelu ”isojen” ja ”pienten” leikkialueisiin ei ole esteettömyyden kannalta välttämätöntä. Usein eri-ikäiset tai toimintakyvyltään erilaiset sisarukset tai kaverukset haluavat toimia lähekkäin. Perheen yhteinen toimiminen leikkipuistossa on myös tärkeää.

Leikkivälineisiin törmääminen ja rakenteiden alle joutuminen on estettävä leikkivälineiden oikealla sijoituksella ja suojauksella.

Hankkeen työpajassa tuotettu lapsen piirros Star Wars -keinusta, johon pääsee myös pyörätuolilla. Kuva: Kaisa Voutilainen.

Hankkeen työpajassa tuotettu lapsen piirros Star Wars -keinusta, johon pääsee myös pyörätuolilla. Kuva: Kaisa Voutilainen.

Hankkeen työpajassa tuotettu lapsen piirros kahdenistuttavasta keinusta, jossa lapsi ja aikuinen voivat keinua yhdessä. Kuva: Kaisa Voutilainen.

Hankkeen työpajassa tuotettu lapsen piirros kahdenistuttavasta keinusta, jossa lapsi ja aikuinen voivat keinua yhdessä. Kuva: Kaisa Voutilainen.

”Tunneli, josta voi mennä läpi. Siinä on ikkuna, ettei siellä oo ihan pimeetä. Mut sieltä saa vaan mennä läpi, se on levee, että siellä mahtuu menemään ja peruuttamaan pyörätuolilla ihan hyvin. Ja ramppi tai silta, jota pitkin voi mennä.” Hankkeen työpajassa tuotettu lapsen piirros esteettömästä tunnelielementistä. Kuva: Kaisa Voutilainen.

”Tunneli, josta voi mennä läpi. Siinä on ikkuna, ettei siellä oo ihan pimeetä. Mut sieltä saa vaan mennä läpi, se on levee, että siellä mahtuu menemään ja peruuttamaan pyörätuolilla ihan hyvin. Ja ramppi tai silta, jota pitkin voi mennä.” Hankkeen työpajassa tuotettu lapsen piirros esteettömästä tunnelielementistä. Kuva: Kaisa Voutilainen.

Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 106. Turun ammattikorkeakoulu. Turku 2017. ISBN 978-952-216-617-3 (elektroninen). ISSN 1796-9972 (elektroninen). Julkaisu laadittu yhteistyössä Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama julkaisu.

Julkaisu on saatavilla veloituksetta. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Sitä voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.